Merken vs. private label – een verhaal van uitdagingen en oplossingen

Statusbericht

Het webformuliercomponent campaignmonitor kan niet worden weergegeven

FMCG vs. private label - een verhaal van uitdagingen en oplossingen

Marketing Project & Innovation Manager Kris de Kock van BD myShopi was één van de sprekers op het Customer
Retention & Loyalty Seminar van Faces of Content op 15 september 2015. Het seminarie richtte zich op de talloze
uitdagingen van FMCG-producenten om de steeds groeiende impact van private label op de verkoop van A-merken
te counteren. Uit het verhaal van Kris De Kock bleek hoe myShopi als geaggregeerd promoplatform kan helpen om
de trouw van consumenten aan merken te consolideren en verder te stimuleren.

FMCG-producenten voelen in de supermarkt al langer stevige concurrentie van goedkopere private label producten.
Niet alleen zou momenteel 1 op 3 verkochte producten een private label variant zijn. Bovendien toont een onderzoek
van Gfk aan dat 52% van de -30-jarigen – de VVA’s van morgen dus – niet meer gebonden is aan merken bij het
winkelen. Ook zou het aantal trouwe A-brand lovers onder de ultra-heavy buyers elk jaar verder achteruitgaan. FMCG-
producenten staan dan ook voor enkele duidelijke uitdagingen: naast blijvende innovatie op productniveau en investering
in loyaliteitsprogramma’s is ook de uitbouw van een succesvol CRM-systeem de dag van vandaag een echte must.

myShopi biedt als B2C promoplatform de mogelijkheid om deze drie uitdagingen het hoofd te bieden. Aangezien
consumenten niet langer de tijd hebben om alle aparte communities rond hun favoriete merken te volgen, is een
aanwezigheid van deze merken op een geaggregeerd platform de perfecte oplossing. Vanuit haar centrale positie
is het voor myShopi veel eenvoudiger om zowel bij nieuwe productlanceringen als bij spaarprogramma’s en CRM-
oplossingen de consument gericht en op het juiste moment te benaderen.

Cashback na cashback – repeat rate gegarandeerd

Uit de case study van de campagne voor CBG Target Kip blijkt dat cashbacks de ideale manier zijn om trial te
genereren voor nieuwe producten. De snelle time to market van zo’n campagne is daarbij een groot voordeel. Bovendien
levert een follow-up korting voor cashback users nog eens extra buyers op. CBG kreeg overigens ook gerichte feedback
van consumenten over het gepromote product via de post cashback survey die door BD myShopi werd uitgevoerd.

Brand loyalty program – trouw wordt beloond

Zowel Heinz als Coca Cola en Cirio maakten reeds gebruik van de spaarprogramma’s op myShopi waarbij consumenten
worden aangemoedigd om meerdere producten aan te kopen. Opvallend is dat 65% van de users die het programma
aanvatten het ook effectief volledig doorlopen
. Die trouw wordt uiteraard beloond met een speciale cashback, extra
korting, etc.

Iedereen CRM – gerichte promo’s via 1-to-1

Het voordeel van een CRM-programma op myShopi – zoals Club Nestlé en Club Garnier – is dat de consument zich kan
verheugen op (targeted) promoties volgens zijn of haar voorkeuren. Ook Nutricia speelt perfect in op de persoonlijke
behoeftes van haar klanten
, en dat via enquêtes en targeted follow-up cashbacks. Door het traject van haar buyers
nauwgezet te volgen en gerichte promoties te sturen, vermijdt Nutricia dat trouwe klanten veranderen in brand switchers.

Meer weten over de aanpak van BD myShopi rond de promotie van merken en de invloed van myShopi op de consument?
Bekijk enkele van onze FMCG case studies of contacteer ons voor meer info.

Contacteer ons

 

 

 

 

Benieuwd naar een gepersonaliseerde strategie voor uw folderdistributie?

Vraag een offerte aan

Contacteer ons voor creatieve of digitale oplossingen op maat. 

Contact

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

7 + 10 =