Door to Door Impact Survey 2018 - de resultaten!

Statusbericht

Het webformuliercomponent campaignmonitor kan niet worden weergegeven

9 op de 10 Belgen lezen reclamefolders

9 op de 10 Belgen lezen reclamefolders en spenderen hier wekelijks gemiddeld bijna 20 minuten aan. Dat blijkt uit een jaarlijkse bevraging door marktonderzoeksbureau Profacts bij 1006 Belgen naar het gebruik van reclamefolders en gratis pers, in opdracht van BD myShopi.

>>> Download de gratis brochure met alle studieresultaten onderaan deze pagina.

“De Belg is trouw aan de reclamefolder,” vertelt Tim De Witte, CCO van BD myShopi. “92% van de Belgen leest folders en 89% doet dat op papier. Bij VVA’s (Voornaamste Verantwoordelijke voor de Aankopen) loopt het percentage folderlezers zelfs op tot 94%.”

 

De populariteit van folders

Populariteit van folders opnieuw bevestigd

De folder wordt gemiddeld door 2 personen per huishouden gelezen, en dit doorgaans zo’n 19 minuten per week. Wat bovendien opvalt is dat de meerderheid van de populatie openstaat voor folders die buiten hun interessegebied of vaste winkels liggen.

Folders van supermarkten blijven bij uitstek de folders die het vaakst gelezen worden. Maar liefst 76% van de Belgen leest deze zo goed als elke keer. Ook fashion, doe-het-zelf, tuin & dier en computer & elektro folders worden vaak gelezen. “Algemeen geldt dat hoe vaker we bepaalde producten nodig hebben, hoe vaker we er folders over lezen,” aldus Tim De Witte.

 

 

De impact van folders

Door to Door Impact Survey 2018 - de folder is een fortHet blijft niet bij lezen alleen: de folder heeft ook een sterk activerend vermogen. De helft van de Belgen geeft aan dat folders helpen bij hun aankopen. 3 op de 5 Belgische consumenten gebruiken reclamefolders om prijzen te vergelijken. Daarnaast gaan 7 op de 10 actief op zoek naar aanbiedingen en zoekt ongeveer 2 op 5 gerichte informatie over bepaalde producten.

De folder doet bepaalde aankopen overwegen én uitvoeren. Papieren en digitale folders zijn daarin overigens complementair: papieren folders hebben meer impact op het (offline) koopgedrag, terwijl digitale folders vooral online traffic genereren.

Tim De Witte: “Naast het activerend vermogen van een folder, blijkt de inspirerende factor ook steeds belangrijker. We zien dan ook dat onze klanten hier op inspelen: recepten worden toegevoegd in food folders om consumenten te inspireren en een interieurfolder staat boordevol woon- en lifestyle tips. Meer en meer tonen folders niet louter de aangeboden producten, maar brengen ze context voor de consument.”

Wist je dat…

  • 1 op de 3 Belgen aangeeft uitsluitend papieren folders te lezen?
  • de digitale folders terrein winnen? Iets meer dan de helft leest beide.
  • slechts 3% zich beperkt tot het lezen van de digitale folders?
  • meer dan 8 op 10 Belgen reclamefolders gebruiken om hun boodschappenlijstje op te maken?

     

Alternatieven voor consumentenactivatie

Naast de folder bieden ook alternatieve papieren kanalen voor consumentenactivatie heel wat mogelijkheden: zo wordt een staaltje gezien als origineel, verrassend en opvallend, terwijl kortingsbonnen dan weer het sterkst aanzetten tot actie.

Wist je dat…

  • 7 op 10 Belgen de afgelopen 3 maanden een kortingsbon hebben gebruikt? Het zijn de kortingsbonnen uit de reclamefolders die het vaakst gebruikt worden in de winkel.
  • 86% een staaltje in de brievenbus een leuke verrassing vindt?

     

Over het onderzoek

De cijfers komen voort uit een online enquête uitgevoerd door een marktonderzoeksbureau Profacts in maart 2018, in opdracht van BD myShopi. De steekproef bevat 1006 Belgische meerderjarige consumenten, representatief voor de Belgische populatie wat betreft geslacht, leeftijd, professionele activiteit, en geografische spreiding.

 

Benieuwd naar een gepersonaliseerde strategie voor uw folderdistributie?

Vraag een offerte aan

Contacteer ons voor creatieve of digitale oplossingen op maat. 

Contact

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

3 + 7 =