Consument leest folders, marketeer zit online

Statusbericht

Het webformuliercomponent campaignmonitor kan niet worden weergegeven

BD myShopi stelt vast dat het mediagedrag van de gemiddelde marketeer enorm verschilt van dat van de gemiddelde Belg. Zo is die doorsnee Belg verslingerd aan papieren folders, terwijl de marketeer liever webpagina’s doorbladert. Dit en vele andere resultaten komen voort uit de Consumer Connection Studie, een bevraging door marktonderzoeksbureau Profacts bij 1.334 Belgen in opdracht van BD myShopi en in nauwe samenwerking met UBA (Unie van Belgische Adverteerders).

Andere levensstijl, ander mediagedrag

Bijna 7 op de 10 Belgen leest minstens wekelijks de krant. De helft daarvan verkiest daarvoor 5 op de 10 keer de papieren krant terwijl marketeers vaker de voorkeur geven aan digitaal nieuws. Ook televisiekijken doen marketeers en consumenten op een andere manier. Door de alomtegenwoordigheid van streaming en on demand diensten zoals Netflix, wordt vaak vergeten dat de Vlaming elke dag gemiddeld 2 uur en 50 minuten televisie kijkt*. De Consumer Connection Studie van BD myShopi en UBA geeft daarbovenop aan dat de doorsnee Belg vaker live of licht uitgesteld kijkt terwijl reclamemakers vooral naar on demand of streaming diensten grijpen. Waar marketeers 4 op de 10 keer voor streamingdiensten kiezen is dat bij de consumenten maar 2 op de 10 keer het geval.

Daarnaast toont de Consumer Connection Studie aan dat meer dan 9 op 10 Belgen folders leest. Voor vier op vijf Belgische folderlezers is dit zelfs een zo goed als wekelijkse activiteit van gemiddeld 20 minuten. Dat is niet het geval bij de Belgische marketingmedewerkers. Hoewel ongeveer evenveel marketeers folders (93%) lezen, doet amper 62% dit wekelijks en daarbovenop ook maar gedurende 10 minuten.  

Perceptie versus realiteit

De levensstijl en het mediagedrag van de marketeer wijken sterk af van dat van de gemiddelde Belg. Opvallend is dat reclamemakers niet altijd inzien hoe ‘anders’ hun doelgroep zich gedraagt. Zo schatten ze het foldergebruik van de Belg niet al te correct in. Marketing professionals denken dat de Belg elke week ongeveer 14 minuten door folders bladert terwijl dat in de realiteit bijna 50% hoger ligt op 20 minuten per week.

De impact van folders

De Door to Door Impact Survey** bevestigt de populariteit van folders: ze worden gelezen door 9 op de 10 Belgen en in 89% van de gevallen op papier. Bij VVA’s (Voornaamste Verantwoordelijken voor de Aankopen) loopt het percentage folderlezers zelfs op tot 94%. Uit de studie blijkt ook dat de folder gemiddeld door 2 personen per huishouden wordt gelezen.

Het blijft overigens niet bij lezen alleen: de folder heeft ook een sterk activerend vermogen. De helft van de Belgen geeft aan dat folders hen helpen bij hun aankopen. 3 op de 5 Belgische consumenten gebruikt reclamefolders om prijzen te vergelijken. Daarnaast gaat 7 op de 10 actief op zoek naar aanbiedingen en zoekt ongeveer 2 op 5 gerichte informatie over bepaalde producten. Meer dan 8 op 10 Belgen gebruikt reclamefolders om het boodschappenlijstje op te maken.

De folder doet bepaalde aankopen overwegen én uitvoeren. Papieren en digitale folders zijn daarin overigens complementair: papieren folders hebben meer impact op het (offline) koopgedrag, terwijl digitale folders vooral online traffic genereren.

Lees meer en download het onderzoek >>

* CIM-cijfers van 2017 naar aanleiding van het rapport van Eurodata TV
** D2D impact survey 2018, uitgevoerd door Profacts in opdracht van BD myShopi

 

Benieuwd naar een gepersonaliseerde strategie voor uw folderdistributie?

Vraag een offerte aan

Contacteer ons voor creatieve of digitale oplossingen op maat. 

Contact

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

1 + 5 =