Op donderdag 8 december was San Marco Village het decor voor de 4de battle onder reclamemakers. Met het event The science behind activation wilden RetailDetail en partners BD myShopi, Pubmarket en Profacts dit jaar focussen op de impact van neuromarketing en prijspsychologie op het activerend vermogen van reclamefolders. Naar goede gewoonte werden ook de prijzen van vakjury en consumenten voor de Beste Folder Van Het Jaar uitgereikt.
Met sprekers van Neurensics (neuromarketing), Touring (prijspsychologie) en adverteerders als Ikea en Danone kregen deelnemers aan The science behind activation meer inzicht in het effect van prijzen en onbewuste processen op het aankoopgedrag van de consument. En net daarin liggen voor adverteerders nog heel wat mogelijkheden om hun reclamefolder te optimaliseren.
Neuromarketing in functie van folderoptimalisatie
“Folders kunnen minstens dubbel zo effectief zijn,” aldus keynote speaker Martin de Munnik van Neurensics. “Ons brein is een zeer efficiënte beoordelingsmachine. In enkele seconden wordt de nodige (onbewuste) kennis opgehaald om de waarde van een propositie te bepalen en ook de uiteindelijke keuze om al dan niet te kopen gebeurt op basis van emoties, niet van ratio. We kopen een belevenis. Zien eten doet eten, dus in de folder toon je niet het koken, niet het eten, maar de gezelligheid aan tafel. Wij mensen hebben de gewoonte om elkaar onbewust te kopiëren, en de meeste adverteerders maken daar geen of te weinig gebruik van. In folders zie je vaak enkel producten afgebeeld, in de hoop dat de lezer er de juiste associaties bij weet te herinneren.”
Van activatie tot inspiratie
Dat er nationale interesse en aandacht is voor de folder, blijkt als we het lijstje met de winnaars van de Beste Folder Van Het Jaar erbij nemen. Net als vorig jaar kwam Delhaize als winnaar uit de bus bij de verkiezing door de vakjury. De jury had het over de voortrekkersrol van Delhaize (“Met hun folder stimuleren ze anderen om beter te doen”) en over de sublieme fotografie en creativiteit. Frieda Dupas, Promotion & Activation Marketing Coordinator bij Delhaize, bevestigt het belang van de folder voor consumenten: “In de Delhaize-folder vindt de klant de strafste aanbiedingen van de week, zowel van de vers- als van de andere afdelingen, op een aantrekkelijk manier voorgesteld, met interessante productinfo, appetijtelijke en inspirerende foto’s en leuke receptideetjes.” Meer dan ooit is de folder een bron van inspiratie.
De folder in de marketingmix
Bij de verkiezing door consumenten werden Gamma (Home, DIY, Tuin & Dier), MediaMarkt (Electro & Telecom), Kruidvat (Beauty, Lifestyle & Merken) en opnieuw Delhaize (Supermarkten) beloond met een award. De relevantie van de folder te midden van een hele resem (digitale) activatiemedia blijkt ook wanneer we bij de winnaars polsen naar het belang van de folder in hun marketing mix. “De folder is bij uitstek ons middel om klanten naar de winkel te krijgen,” aldus Werner Van Gansbeke, Head of Marketing & Communication bij Gamma. “Een sterke retailketen zonder een sterke folder is ondenkbaar.” Davy Claes, Advertising Manager bij Media Saturn Group met o.a. MediaMarkt, treedt hem bij: “MediaMarkt gelooft sterk in een omnichannel aanpak waarbij de klant steeds centraal staat. Ondanks het belang van digitale media blijft de folder belangrijk voor ons.”
Het belang van de folder voor adverteerders en consumenten sterkt de organisatoren in hun overtuiging om ook in 2017 het event volledig aan de folder te wijden. “Hoewel de folder zijn waarde al volop bewezen heeft, is er altijd ruimte voor meer,” aldus Tim de Witte van BD myShopi. “Meer impact. Meer activatie. De volgende editie staat daarom al gepland op 23 november 2017, in aanloop naar de nieuwe RetailDetail Night.”