Airbnb, Apple Watch of Uber: de Belg is nog niet helemaal mee

Statusbericht

Het webformuliercomponent campaignmonitor kan niet worden weergegeven

Iedereen gaat tegenwoordig op vakantie met Airbnb en iedereen kijkt Netflix. Of is dat wat kort door de bocht? De Consumer Connection Survey, een bevraging door marktonderzoeksbureau Profacts bij 1.334 Belgen in opdracht van BD myShopi en in nauwe samenwerking met UBA (Unie van Belgische Adverteerders) toont aan dat de gemiddelde Belg toch niet helemaal mee is, zeker in vergelijking met de gemiddelde marketeer.

Airbnb of Uber: nog niet voor iedereen

Consumer Connection Survey - Airbnb, Apple Watch of Uber: de Belg is nog niet helemaal mee Wekelijks duiken er nieuwe diensten of producten op die ons het leven gemakkelijker horen te maken. De Belg ziet door de bomen echter het bos niet meer, zo blijkt uit de Consumer Connection Studie in opdracht van BD myShopi. Als grootste omni-channel activatieplatform in België, gespecialiseerd in offline en digitale consumentenactivatie, stellen zij steeds vaker vast dat de leefwereld van marketeers – hun klanten – zeer verschillend is van die van de gemiddelde Belg. Waar het merendeel van de reclamemakers helemaal mee is met de laatste trends, is de impact bij de doorsnee Belg eerder gering. Zo worden diensten als Uber (9%) en Airbnb (17%) in de realiteit maar door een zeer beperkt deel van bevolking gebruikt. De grote winnaars zijn dan weer Spotify en Netflix waarvan kan gesteld worden dat ze aanslaan bij een breed en divers publiek: 1 op 3 gebruikt wel eens Spotify en bijna 4 op 10 Netflix. Bij marketeers zijn zaken als Uber (45%), Airbnb (66%) en smartwatches (25%) veel couranter.

Ook de laatste wearables en gadgets zijn nog niet doorgebroken bij het grote publiek. Zo is maar een zeer klein deel van de Belgische bevolking in het bezit van een VR bril (4%), smartwatch (9%) of drone (6%).

Marketeers leven in een hogere versnelling

Het verschil in levensstijl tussen de gemiddelde Belg en marketeers manifesteert zich op nog meer manieren. Alles geven op het werk, snel naar de sportschool om nadien nog met vrienden bij te praten op café,… De Belgische marketeer heeft het druk, druk, druk. Marketeers zijn over het algemeen niet enkel jonger, vrouwelijker en wonen vaker in stedelijke gebieden dan de doorsnee Belg, ze leven ook in een hogere versnelling. Zowel op het werk als in de vrije tijd gaan marketeers all in. Zo geeft 60% aan te willen doorgroeien tot de top van zijn of haar functie. Dat percentage ligt meer dan 20% hoger dan bij de doorsnee Belg (39%).

Kortom, marketeers leiden geen doorsnee leven. Waar meer dan 4 op de 5 marketeers (86%) maandelijks uit eten gaat of iets gaat drinken, is dat bij de doorsnee Belg maar 52%. Reclamemakers zijn niet enkel socialer, ze zijn ook sportiever: 60,5% gaat wekelijks sporten (versus 41,5%).

Jong, actief en helemaal mee

Uit de Consumer Connection Survey blijkt ook dat de jongste leeftijdsgroepen actiever zijn. 2 op 3 van de 18- tot 24-jarigen gaat minstens maandelijks op café of restaurant met vrienden of familie. Ze bezoeken op jaarbasis ook vaker socio-culturele evenementen zoals bioscoop (94%), concerten en festivals (77%) en theatervoorstellingen (49%). 69% van deze leeftijdsgroep sport maandelijks. Dit percentage daalt gestaag tot 44% bij de 65-plussers.

Zo goed als alle bevraagde diensten werden het meest gebruikt door de 18- tot 24-jarigen: Netflix (71%), Spotify (54%), Tinder/Grindr (42%), Uber (22%), Deliveroo (21%) en Cryptocurrency (8%). In de ruimere groep van 18- tot 39-jarigen doen Airbnb (30%), Maaltijdboxen (18%) en autodelen (17%) het algemeen goed.

Vrouwen meer cultureel actief

Uit de studie blijkt dat vrouwen meer socio-cultureel actief zijn dan mannen. Ze gingen op jaarbasis meer naar de bioscoop (67% vs. 56%), meer naar festivals en concerten (59% vs. 51%) en meer naar theater (43% vs. 36%). Ook het gebruik van Netflix ligt bij vrouwen hoger (40% vs. 34%). Mannen en vrouwen gingen wel even vaak naar comedyshows (29%).

Regionale verschillen

Ook regionaal vallen er verschillen op te tekenen. Vlamingen gingen vaker naar concerten en festivals (58% vs. 51%). Ook het gebruik van Spotify ligt maar liefst 10% hoger dan in Wallonië (38% vs. 28%). In Wallonië ligt het gebruik van Airbnb (21% vs. 14% in Vlaanderen) en autodelen (21% vs. 5%) dan weer hoger. Een kwart van de Brusselaars gebruikte al eens Uber.

Lees meer en download het onderzoek >>

Infographic Consumer Connection Survey - Lifestyle

 

 

Benieuwd naar een gepersonaliseerde strategie voor uw folderdistributie?

Vraag een offerte aan

Contacteer ons voor creatieve of digitale oplossingen op maat. 

Contact

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

9 + 3 =