Bornem, 9 november 2021 - De folder is het meeste geliefde reclamemedium, vanwege het niet intrusieve en betrouwbare karakter. Dat blijkt uit de Door to Door Impact Survey van Profacts, in opdracht van BD myShopi. Negen op tien Belgen leest of doorbladert folders. Ondanks alle digitale alternatieven houdt de papieren folder zich dan ook perfect staande over verschillende bevolkingsgroepen en leeftijden. Vooral de folders van supermarkten blijken hierin populair. Maar liefst 86% van de Belgen die een boodschappenlijstje maakt, baseert zich op een reclamefolder om het lijstje op te stellen.
Negen op tien Belgen leest folders
Meer dan negen op tien Belgen leest of doorbladert folders, dat percentage is opnieuw gestegen ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit onderzoek van BD myShopi in samenwerking met onderzoeksinstelling Profacts. Ondanks alle digitale alternatieven, houdt de papieren folder zich dan ook perfect staande. Een folder bereikt gemiddeld 4.5 miljoen Belgische brievenbussen en per huishouden lezen gemiddeld twee personen een folder. De folder houdt zich ook perfect staande over verschillende bevolkingsgroepen en leeftijden: zowel jongeren als ouderen, zowel lagere als hogere sociale klassen lezen folders.
De folder is het meest geliefde reclamemedium
Uit onderzoek blijkt dat de minst storende reclamevormen het meest geapprecieerd worden. Waar slechts een op tien geen folders leest, ligt het gebruik van advertentieblockers door de consument voor alle mediakanalen een stuk hoger. Zo heeft een op drie een adblocker online en verwijdert een derde onmiddellijk digitale nieuwsbrieven. Op tv zijn de cijfers nog frappanter: bijna de helft van de kijkers kijkt uitgesteld zodat reclame kan worden doorgespoeld of zapt weg bij TV-reclame.
“Uit het onderzoek blijkt dat vooral aanbiedingen de reden zijn waarom reclame en dan vooral folders een meerwaarde bieden voor de consument. Wanneer consumenten folders lezen, zijn ze volgens het onderzoek in eerste instantie op zoek naar speciale aanbiedingen. De Belgische consument gebruikt de folder bovendien ook om prijzen te vergelijken of om informatie in te winnen over (nieuwe) producten. Bijna de helft van de consumenten geeft tevens aan folders te lezen ter ontspanning”, aldus Leen Dehantschutter, managing director bij BD myShopi. “Gemiddeld spendeert de Belg per week maar liefst 18 minuten aan het lezen van folders.”
De folder als absolute favoriet
Wanneer consumenten gevraagd worden naar hun favoriet medium om reclame te ontvangen, is de folder topfavoriet. Meer dan de helft van de respondenten koos voor de papieren reclamefolder als één van hun favorieten. Wanneer de consumenten een keuze moesten maken en slechts één favoriet medium mochten aanduiden, bleef het succes van de folder overeind. 4 op de 10 koos voor de folder als absolute favoriet. E-mail (17%) en televisie (14%) maken de top 3 compleet. Opvallend ook dat de folder bij alle leeftijdscategorieën op de eerste plaats prijkt en de media in de top 3 bij alle leeftijden dezelfde is.
Leen Dehantschutter legt uit: “Het niet intrusieve karakter van het medium folder speelt hier zeker een rol. De folder valt bij de consument in de brievenbus en de consument bepaalt zélf wanneer hij deze folder doorbladert en hoe vaak hij of zij dit doet. Je wordt als het ware niet “gestoord” tijdens een andere activiteit. Uit voorgaand onderzoek blijkt ook dat consumenten veel vertrouwen hechten aan wat in de folder staat. Dit vertrouwen speelt zeker ook een rol in de populariteit.”
Folders van supermarkten zijn populairst
Vooral de folders van supermarkten blijken populair en worden het vaakst gelezen of doorbladerd. Meer dan twee op drie leest graag supermarktfolders. Deze folders worden in het bijzonder gebruikt om een boodschappenlijstje op te stellen. Maar liefst 86% van de Belgen die een boodschappenlijstje maakt, baseert zich op een reclamefolder om het lijstje op te stellen. Folders over mode, doe-het-zelf, tuin en dier, decoratie en meubelen maken de top 5 van meest frequent gelezen folders compleet.