Zie ginds komt die hap uit je budget – voor een lading sinterklaascadeaus – weer aan. Of toch niet? BD myShopi liet onderzoeksbureau Profacts vragen aan meer dan 1.000 Belgen hoeveel ze gemiddeld uitgeven aan de Sint en waar ze inspiratie opdoen voor hun aankopen.
Naast het eindejaar en de solden is de periode rond Sinterklaas hét moment bij uitstek waarop consumenten uitkijken naar de folders in de brievenbus. Niet verwonderlijk als je weet dat 9 op 10 van de ouders met thuiswonende kinderen onder 12 jaar sinterklaascadeaus koopt en dat 43% van al wie cadeaus koopt de papieren folder noemt als belangrijkste inspiratiebron.
Marketing Manager Kathleen Van Saet van BD myShopi: "Belgen tasten diep in de buidel, want 75% geeft meer dan 50 euro uit aan cadeaus en 1 op 3 gooit er zelfs meer dan 150 euro tegenaan. Er zijn dan ook torenhoge verwachtingen van de kinderen: meer dan 80% van de 4- tot 12-jarigen pluist de folders uit – meer dan 90% kiest voor het papieren exemplaar – en 69% gaat aan het knippen en het plakken om tot een zelf samengesteld verlanglijstje te komen."
Meer dan 80% van de 4- tot 12-jarigen pluist de folders uit .
Kathleen Van Saet
Marketing Manager @ BD myShopi
Al krijgt de één dan toch dat langverwachte drumstel en de ander die schattige puppy, toch zijn het vooral de klassieke sinterklaascadeaus die het vaakst langs de schoorsteen passeren. Bouw en constructie speelgoed, bordspelen, creamateriaal, games en poppen vormen samen de top vijf. Geen echte verrassingen dus op 6 december. Tenzij roetveegpiet nog roet in het eten gooit natuurlijk…