Folder laat Belg lokale handelaar herontdekken
91% van de Belgen leest reclamefolders en spendeert hier wekelijks gemiddeld 19 minuten aan. Dat blijkt uit een jaarlijkse bevraging door marktonderzoeksbureau Profacts bij 1.017 Belgen naar het gebruik van reclamefolders, in opdracht van BD myShopi.
Reclamefolders blijken populair te zijn bij alle leeftijden. 91% van de Belgen leest reclamefolders en daarbij is de supermarktfolder is het meest geliefd: 7 op de 10 Belgen (66%) verklaart deze folder graag tot heel graag te lezen.
Tim De Witte, CCO BD myShopi: “Het activerende effect van de folder op jongeren en ouderen is op veel vlakken gelijkaardig. Zowel papieren als digitale folders zetten alle leeftijdsgroepen aan tot het overwegen van aankopen, het ontdekken van nieuwe producten of het surfen naar de website van een winkel of merk.“
Promoties en plezier
De rondvraag van Profacts en BD myShopi bewijst nogmaals dat de Belg een geboren promojager is. De afgelopen drie maanden gebruikte 7 op 10 Belgen (72%) een kortingsbon. Het merendeel van die bonnen (71%) vond de consument in de papieren reclamefolder.
De reclamefolder is met andere woorden een gevestigde waarde in het leven van de Belg en producten in de folder maken een grotere kans om ook op het boodschappenlijstje terecht te komen. Driekwart van de Belgen (72%) houdt overigens nog steeds vast aan het gebruik van boodschappenlijstjes. Reclamefolders spelen hierbij een belangrijke rol: 4 op 5 Belgen (83%) baseert zich op reclamefolders bij het opstellen van het wekelijkse boodschappenlijstje.
We lezen folders niet enkel voor de koopjes maar ook voor het plezier: de inspirerende factor blijkt ook steeds belangrijker. 2 op 5 Belgen leest de reclamefolder ter inspiratie (43%) of als ontspanning (42%).
Reclamefolder leidt Belg naar lokale handelaar
Uit eerder onderzoek door Deloitte* blijkt dat folders de lokale handel binnen een straal van 20 kilometer stimuleren. De recente rondvraag van BD myShopi toont aan dat de afstand die een folderlezer bereid is af te leggen voor een product, afhankelijk is van het type.
Promoties op dagelijkse aankopen brengen consumenten doorgaans naar de regionale supermarkt (5 kilometer) maar de Belg schrikt er niet voor terug om voor niet alledaagse producten zoals kledij of elektronica meer kilometers af te leggen (10 tot 20 kilometer).
Voor kleinere lokale spelers is het niet altijd even gemakkelijk om op te boksen tegen de verschillende binnen- en buitenlandse e-commercespelers.
Tim De Witte - CCO BD myShopi
Tim De Witte, CCO BD myShopi: “Producten als kleding, telefonie of elektronica zijn tegenwoordig online erg in trek. Voor kleinere lokale spelers is het niet altijd even gemakkelijk om op te boksen tegen de verschillende binnen- en buitenlandse e-commercespelers. De folder is een belangrijke schakel in lokale handel. Ons onderzoek toont aan dat de Belgische consument bereid is om zo’n 20 kilometer af te leggen voor interessante elektronicadeals. Dat toont aan dat de regionale focus van reclamefolders een factor is die de Belg bindt aan zijn lokale handelaars. ”
Slechts 4% gaat volledig “papierloos”
Eén op de drie Belgen (33%) geeft aan uitsluitend papieren folders te lezen, maar de digitale folders op desktop, smartphone en tablet winnen terrein. Iets meer dan de helft (54%) leest zowel papieren als digitale folders. De Belgische consument gaat dus voor omni-channel. Opvallend: slechts 4% gaat volledig “papierloos” en beperkt zich tot het lezen van de digitale versies van de folders.
*Deloitte Monitor - Sociaal-economische impact van huis-aan-huis communicatie: de folder als schakel in de lokale en Belgische economie, 2019.
Over het onderzoek
De cijfers komen voort uit een online enquête uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Profacts in april 2019, in opdracht van BD myShopi. De steekproef bevat 1.017 Belgische meerderjarige consumenten, representatief voor de Belgische populatie wat betreft geslacht, leeftijd, professionele activiteit, en geografische spreiding.
Over BD myShopi
BD myShopi is het nummer 1 omni-channel activatieplatform in België, met meer dan 50 jaar ervaring in logistiek en offline en online consumentenactivatie. Via verschillende kanalen – in-home, on the go, in de brievenbus en in de winkel – zorgen we ervoor dat de consument geactiveerd en geïnformeerd wordt en actie onderneemt.