Nieuw onderzoek van GfK bewijst impact van huis-aan-huis reclame als activatiemedium
Heeft u vanavond 18 minuutjes tijd? Straks haalt u namelijk net als miljoenen andere Belgen weer de reclamefolders uit de brievenbus en zal u er zo’n 18 minuten over doen om ze door te nemen. Dat – en nog veel meer – blijkt uit de nieuwe studie van onderzoeksbureau GfK over de impact van de reclamefolder en andere activatiemedia.
De consument wordt de dag van vandaag aangezet tot actie via de meest uiteenlopende online en offline activatiemedia. De nieuwe studie van GfK, in opdracht van BD myShopi, geeft aan hoe de reclamefolder erin slaagt om de nummer 1 positie van meest gewaardeerde reclamemedium te behouden te midden van al dat innoverend geweld. Ook al zet de digitale folder zijn opmars verder, de Belg heeft duidelijk niet alleen een baksteen maar ook een brievenbus in zijn maag.
De folder is relevant
Reclamefolders hebben niet alleen een immens bereik, maar ook een indrukwekkend leespercentage: maar liefst 85% leest bijna wekelijks de reclamefolders die in de bus vallen en ook 1 op 3 lezers van digitale folders doet dat systematisch elke week. Doordat gemiddeld 2 personen per gezin de folders doornemen, ligt het effectieve bereik van de folder nog een stuk hoger. Bovendien kunnen adverteerders er van op aan dat hun folder grondig wordt doorgenomen want de gemiddelde Belg neemt er per week zo maar eventjes 18 minuten de tijd voor.
Folders zetten aan tot actie
Folders scoren bijzonder sterk als activatiemedium. Van alle ondervraagde consumenten die aangeven een boodschappenlijstje te maken, zegt de helft dit (bijna) altijd te doen op basis van de reclamefolders. 60% laat zich door folders activeren om zich naar een bepaald winkelpunt te begeven en 59% wordt effectief aangezet tot het kopen van producten die de revue passeren in de folders. De straal waarbinnen de adverteerder dient te activeren verschilt duidelijk per productcategorie: voor voeding wil de consument niet meer dan 5 kilometer afleggen, terwijl hij zich voor grotere aankopen zoals badkamer- of keukenuitrusting tot wel 20 kilometer verplaatst.
Papier en digitaal zijn bondgenoten
Het is duidelijk dat ook retailers met een E-shop heel wat potentiële klanten kunnen bereiken door een papieren folder te verspreiden. Zo maar eventjes 65% van de Belgen zonder anti-reclamesticker wil graag minstens 1 keer per maand zo’n folder ontvangen. Wetende dat 60% van de ondervraagden zowel online als offline de folders doorbladeren op zoek naar producten en prijzen, kan je als retailer dus maar beter op beide fronten actief zijn. Uit alle onderzoeksresultaten blijkt overigens hoe complementair beide kanalen zijn, en dat we ze niet moeten beschouwen als concurrenten maar eerder als bondgenoten.
De impact van staaltjes en kortingsbonnen
Naast reclamefolders ziet de Belgische consument ook graag staaltjes en kortingsbonnen in de bus vallen, en ze zetten ons bovendien aan tot actie. Uit de studie blijkt hoe 3 op 4 Belgen meer geneigd zijn om een product aan te kopen waarvan ze een staaltje hebben kunnen testen. Coupons en cashbacks worden dan weer door 9 op 10 gebruikers aangewend om kortingen op vertrouwde producten te krijgen en door 56% om nieuwe producten uit te proberen.