Binnen onze meer dan 5.000 BD myShopi sectoren kunnen drukwerken en samples gericht worden gedistribueerd op basis van de meest voorkomende consumentenprofielen, bv. in een sector met oververtegenwoordiging van jonge gezinnen met een middelgrote tuin.
Socio-demografische segmentatie kan op basis van:
-
Levensstandaard
De levensstandaard van een gezin is een duidelijke indicator voor de koopkracht, wat interessant is om weten als u bv. een product of service in een luxe-niche aanbiedt.
-
Gezinsstructuur
Binnen dit profiel kan gesegmenteerd worden op de aanwezigheid van kinderen in het gezin in combinatie met de leeftijd van de gezinsleden.
-
Woonomgeving
Wie in een appartement woont, heeft andere behoeften dan wie in een alleenstaand huis op het platteland leeft. De woonomgeving van een gezin is dan ook bepalend voor het aankoopgedrag.
-
Opleidingsniveau
Hoger opgeleiden hebben doorgaans een ander bestedingspatroon en aankoopgedrag dan lager opgeleiden. Per BD-sector werd berekend welk type (hoogst behaalde) diploma oververtegenwoordigd is.
-
Tuin
Tuincentra, verdelers van tuinbouwmachines, enz. kunnen maar weinig verkopen aan mensen die geen tuin hebben. Ook de grootte van de tuin kan bepalend zijn voor de aankopen die men maakt.
-
Beroep
Naast opleidingsniveau kan ook het huidig beroep een nuttig selectiecriterium zijn, bv. voor een huis-aan-huis recruteringscampagne. We maken een onderscheid tussen arbeiders, bedienden en zelfstandigen.
-
Eigenaar woning
Huurders hebben andere prioriteiten dan huiseigenaars als het aankomt op het renoveren en aankleden van hun woning. Bovendien kan het budget dat hieraan gespendeerd wordt al eens verschillen.
Aarzel niet om ons te contacteren voor een voorstel tot segmentatie op maat van uw campagne.